הבשורה של טסלה
בשנת 2007 פרץ לחיינו מיזם המכוניות החשמליות ’בטר פלייס‘ של היזם הישראלי שי אגסי. באותם הימים העולם כולו התפעל מתכניותיו
בשנת 2007 פרץ לחיינו מיזם המכוניות החשמליות ’בטר פלייס‘ של היזם הישראלי שי אגסי. באותם הימים העולם כולו התפעל מתכניותיו הגדולות של אגסי להביא לנו את בשורת המכוניות החשמליות.
זה גם היה מקור לגאווה ישראלית, לא רק בגלל שישראלים הובילו את הפרויקט אלא מכיוון שישראל נבחרה להיות אחד המקומות הראשונים בו הושק המיזם. זוכרים את ’בטר פלייס‘? הרבה מאיתנו כבר הספיקו לשכוח את המיזם שהתחיל ברעש גדול אך הסתיים בכינוס נכסים.
אך למרות הכישלון של המיזם, היה ברור שזהו רק עניין של זמן עד שהעולם יאמץ את המכוניות החשמליות. ככל הנראה נדרשה עוד קצת התפתחויות טכנולוגיות, חשיבה יותר יצירתית של היזמים ואולי גם הון עצמי גדול יותר בשביל להתחיל את השינוי. נראה שחברת טסלה, בבעלותו של אלון מאסק הצליחה קצת יותר והיא מביאה לנו לא רק את בשורת המכונות החשמליות, אלא גם חזון של מכוניות אוטונומיות.
באופן הפעילות של טסלה יש הרבה מאוד חדשנות הבאה לידי ביטוי לא רק בטכנולוגיות, אלא בכל שיטת הפעולה של טסלה. למשל אחת המהפכות שטסלה מביאה, מהפכה הדורשת אפילו שינוי חקיקה במדינות ארצות הברית – היא צורת השיווק של מכוניות טסלה. כולנו רגילים שעל מנת לקנות רכב אנו ניגשים לסוכנות הרכב וזהו הגורם המתווך בין יצרן הרכב לבין הצרכנים. אין שום יצרן בעולם, או לפחות לא היה עד שהגיעה חברת טסלה, המשווק את רכביו ישירות לשוק הצרכנים ללא שום גורם מתווך. צורת שיווק זה אפשרה לחברת טסלה לקצר את שרשרת הערך ולהוזיל את מחירי המכוניות.
עוד צעד יוצא דופן של חברת טסלה הוא מתן אישור ליצרנים אחרים להפר את הפטנטים שלה. נשמע לכם מוזר, אך זוהי ההצהרה של אלון מאסק משנת 2014, ועליה הוא חזר שוב בשנת 2019. על פי ההצהרה, חברת טסלה מתחייבת שלא תפתח בתביעות משפטיות כנגד יצרני רב אחרים שישתמשו בפטנטים שלה. חברת טסלה הסבירה זאת בדחיפות הנושא של מעבר לרכבים חשמליים על מנת להיאבק בשינויי האקלים. יתכן כי מדובר בגימיק יחסי ציבור, ויתכן כי זה במסגרת האסטרטגיה העסקית הדורשת נוכחות של עוד שחקנים על מנת לאפשר לקיים שוק יציב ולקבל את אמון הצרכנים.
חזון המכוניות האוטונומיות
במסגרת החזון של יצרנית הרכב טסלה היא מנסה לקדם לא רק את המכוניות החשמליות, אלא גם חזון מרחיק לכת של מכוניות אוטונומיות. חברת טסלה כבר משווקת מזמן את רכביה עם מערכת הטייס האוטומטי, אך למרות היכולות המרשימות של רכבי טסלה לבצע פעולות באופן עצמאי, החברה מדגישה כי הן אינן מיועדות לנהיגה אוטומטית ללא אדם המשגיח על פעולתן. הנושא עלה לכותרות לאחרונה, בעיקר בעקבות תאונה עם שני הרוגים בארצות הברית, אך לאחרונה התרחשה תאונה גם בישראל ונסיבות התאונה נחקרות.
למרות שעדיין לא הגענו לאפשרות של נהיגה אוטונומית במאת האחוזים, העולם כבר מתחיל להתכונן לכך באמצעות רגולציה מתאימה. נכון להיום הרגולציה בישראל מדגישה כי האחריות היא על האדם הנמצא מאחורי ההגה ולא ניתן לתלות את האשמה על מערכות נהיגה אוטומטית. לגבי המעבר לנהיגה אוטונומית מלאה איננו רוצים להתנבא על מתי זה יקרה, אך ככל הנראה זהו העתיד של הנהיגה. הדבר מביא איתו אתגרים רבים, לא רק מבחינת היכולות של כלי הרכב לתקשר אחד עם השני והסביבה על מנת ”לראות“ את הסכנות ולהתאים את הנהיגה – ישנו איום נוסף על הרכבים האוטונומיים והוא מגיע מתחום הסייבר. למשל ישנו חשש ממתקפות סייבר אשר ישבשו את פעולות הרכבים ויגרמו לתאונות המוניות